Namaz

NAMAZ (salât)

Tıbb-ı Nebevî konusunda eser yazanlardan Tabip Abdüllatif Bağdâdî diyor ki: "Pekçalışmayan ve lüks hayat yaşayan fakat sağlık ve sıhhatleri yerinde olan bazı kimseler gördüm ve sebebini sorduğumda: "Çokça namaz kıldık¬larını ve gece ibadet ettiklerini öğrendim" Namazın nezle ve grip hastalıkları için çok faydası vardır. Özellikle secde, geniz tıkanıklığının açılmasına yardım eder, bağırsaklardaki besin maddelerini harekete geçirerek, kokuşmasını önler, mide ve bağırsaklardan çabuk geçmesini sağlar, bağırsak kıvrımlarında gizlenmiş artıkların harekete geçmesini temin eder, çünkü secde halinde bunlarsıkışırve birbirlerini iterler, böylece mide ve bağırsaklardaki ağrılarda giderilmiş olur. Çoğu zaman namaz, nefse ferahlık verir, üzüntü ve sıkıntıyı giderir, öfke ateşini söndürür, hakkı sevdirir, insanlara karşı alçak gönüllü olmaya alıştırır kalbi inceltir, bağışlamayı sevdirir, intikam almayı kötü gösterir, çoğu zaman isabetli fikirler ve doğru cevaplar namazda akla gelir, insan unuttuğu şeyleri namazda hatırlar ve nefsini hesaba çeker. Namaz kılarken kıyamda çok durulursa daha iyi olur, özellikle geceleri insanların uykuya daldıkları veseslerin kesildiği zaman, kötü duygular körelir, yüce duygular keskinlesin Bunun içindir ki Peygamber Aleyhis-Selâm, Bilali Habeşi'ye hitaben: "Ey Bilal kalk! Ezan oku, namaz kılmakla bizi rahatlatıp dinlendir" buyurmuştur."1

* Namazda tabii olarak hem ruh ve hem de beden terbiyesi vardır. Çünkü namazda, kıyam, rükû, secde, kaveme, toplanma ve açılma gibi bedenî hareketler sözkonusudur. Namaz kılarken eklemler hareket eder, birçok organlar yumuşar, özellikle mide ve bağırsaklar çok fayda sağlar. Dışkı ve idrarın dışarı atılmasında ve yemeğin mideden aşağı inmesinde namazın büyük tesiri vardır."1

* Mütehassıs Tabipler, hastanın güç kazanması için her çareye başvururlar. Meselâ bazan gıda maddeleri ile; bazan hastaya moral vererek; bazan da hastalığın seyrini gerçek olarak söyleyip korkutarak, hastaya güç kazandırmaya çalışırlar. Namazda ise bunların birçoğu mevcuttur. Çünkü insan namaz kılarken Rabbine karşı korku, ümit, haya ve sevgi duyar, âhireti hatırlar, bütün bunlar insana kuvvet verir ve gönlünü açar, böylece hastalığı silkip atar."2

Nitekim Sahabeden Ebû Hüreyre (r.a.) demiştir ki: "Bir defasında Peygamber Aleyhis-Selâm, erken namaz kılmağa kalkmıştı. Ben de erken kalktım. Bir müddet namaz kıldıktan sonra oturdum. Peygamber Aleyhis-Selâm bana baktı da: "Karnın mı ağrıyor?" diye sordu. "Evet, yâ Rasülallah!" dedim. Bunun üzerine Peygamber Aleyhis-Selâm: "Kalk, namaz kılmağa devam et, çünkü namazda şifa vardır" buyurdu ' Namaz; mide ve bağırsak ağrıları için faydalıdır. Çünkü namaz hem ibâdet, hem de psikolojik bir rahatlamadır. Zira kişi namazla meşgul olunca, gönlü namazla beraber olduğu için, ağrı ve sızıyı daha az hisseder. Ağrı ve sızıyı gidermek için yeni kuvvet kazanmış olur."3

* Namaz rızka vesîle olur, sağlığı korur, dertleri vücuttan kovar, kalbi güçlendirir, yüzü nurlandırır, gönlü hoş eder, tembelliği giderir, organları zindeleştirir, duyuları destekler, göğsü genişletir, ruha gıda verir, kalbi nurlandırır, nimetin devamını ve azabın uzaklaştırılmasını sağlar, bereketi celbeder, Allah'a yaklaştırır. Genel olarak namazın, insan sağlığı üzerinde büyük bir tesiri vardır. Meselâ aynı hastalık, dert ve belâ ile karşı karşıya kalan iki kişiden, namaz kılan kimsenin hastalığa karşı mukavemeti kılmayana göre daha çok, akıbeti ise daha salim ve daha iyidir."5

Nitekim Peygamber Aleyhis-Selâm: "Sizlere gece namaz kılmayı tavsiye ederim. Zira gece namazı sizden önceki sâlih kimselerin âdetidir. Gece namazı, kişiyi Allah'a yaklaştırır, günahlardan uzaklaştırır, günahları yok eden, vücuttan hastalıkları uzaklaştıran bir ibâdettir." buyurmuştur."6

* Namaz kılan kimse, namaz ile meşgul olduğu sürece, hastalığın acısını duyması azalır, moral yönünden güçlenir, Namazdaki kıyam, rükû, rükûdan doğrulma, secde ve diz çöküp oturma gibi çeşitli hareketler, sağlık açısından son derece faydalıdır. Bedenî hareketlerin sağlığa ne kadar faydalı olduğu herkesçe bilinmektedir. Namazdaki hareketler, sindirim sisteminin çalışmasına yardımcı olduğu gibi, birbiri ardınca yapılan secdelerin nezleye, burnun açılmasına faydalı olduğu tecrübe ile sabittir. Ayrıca huzur içinde kılınan namaz, birçok keder ve üzüntünün giderilmesine, evham ve kuruntuların yok edilmesine, kötü düşüncelerin sona ermesine, öfke ateşinin sönmesine gönlün huzura ve rahatlığa kavuşmasına vesile olmaktadır. Nitekim Huzeyfetü'bnül-Yemân (r.a.) demiştir ki:"PeygamberAleyhis-Selâm'a bir üzüntü ve keder isabet ettiği zaman, hemen namaz kılmaya ve duâ etmeye başlardı."7

* Namazla ilgili olarak Hz. Aişe de: "Yediğiniz yemekleri Allah'ı zikretmekle ve namaz kılmakla sindiriniz. Tok karına yatıp uyumayınız, çünkü kalpleriniz rahatsız olup, sıkıntılanır" demiştir."8

* Hz. Ali (r.a.) ise: "Akşam yemeğini yeyip, hemen tok karına uyumak, kalbi sıkıntıya sokar" demiştir."9

* İmam Gazzâlî de şöyle der: "Yemekten sonra en az dört rekat namaz kılmalı veya yüz teşbih zikir çekmelidir"10

Teravih namazı ise iftarda yenen yemeklerin hazmedilmesine en büyük yardımcı olmaktadır. Namaz Kur'ân-ı Kerim'de pek çok yerde zikredilmiştir. Bakara Sûresi 153. âyetinde ise: "Eyiman edenler! Sabretmek ve namaz kılmakla Allah'tan yardım isteyiniz! Şüphesiz ki Allah, sabredenlerle beraberdir" buyrulmuştur. Namaz kılmak; iman sağlığı, dünya ve ahiret nimetlerinin kazanılmasından başka; vücut sağlığını koruma ve vücuttaki fazlalıkları yakma açısından en faydalı bir harekettir. Geceleyin namaz kılmak dasağlığı koruma sebeplerinin en başta gelenlerindendir. Namaz bilinen hareketleri sebebiyle, müzmin hastalıkların bir çoğuna engel olur. Namaz; beden, ruh ve kalbe tesir eden en etkili şeylerdendir

Kaynaklar:
[1]- Bağdadî s. 234-35: ayrıca bak. E. Davud edeb H. 4987: Müsned 5/364. 371: Nihaye 2/274. [2]- Bağdadî s. 233. [3]- Müsned 2/390. 403: i. Mâce tıp H. 3458: E. Nuaym vr. 31b. 66b: i. Sünnî vr. 32b: Bağdadî s. 233. [4]- Bağdadî s. 233. [S]- i. Kayyım s. 379-80. [6]- Tirmizî daavât H. 3549: T. Ahvezî 10/535: ayrıca bak. Nihaye 3/117, /. Sünnî vr. I la. [7]- E. Davud salat H. 1319: Müsned 5/388: el-Menhel 7/247-48: K. Hakâyık 2/135: i. Kayyım s. 379. [8]-C. Sağır 1/30: F. Kadir 1/458: M Zevaid 5/30: Ramuz s. 67. Bağdadi s. 235: Zehebî s. 284: I. Sünnî vr. 15a: Süyûtî vr. 6b: K. Ummâl 15/40773: Hadis, merfu olarak zikredilmiş, ise de doğrusu mevkuf olmasıdır. [9]- F. Kadir 1/459. [10]- F. Kadir 1/459. [II]- I. Kayyım s. 303-305.

SENDE YORUM YAP!

Whatsapp